2009. november 9., hétfő

Mongol zene és egyebek

Igaz ami igaz, nagyon sokszor előfordul, hogy szeretnék írni ide, vagy mesélni valamit, ami történt, de nagyon sokszor szembekerülök azzal a helyzettel, hogy "jó, majd később, most dolgom van", aztán valahogy mindig csak a legszükségesebbekről írok, pedig tényleg sokminden érdekesről lehetne mesélni. Hát most megpróbálok kicsit csakúgy mesélni, erről-arról.

Előszöris egy kis reklám: 2009. november 12-től 14-ig (e hét csütörtöktől szombatig) az ELTE Múzeum körúti kampuszán Nemzetközi Koreanisztikai Konferencia kerül megrendezésre a magyar - dél-koreai dimpomáciai kapcsolatok felvételének 20. évfordulója alkalmából. Akit érdekel, a programot át tudom küldeni e-mailben, biztos nagyon jó lesz. :)) Kár, hogy nem tudok én is ott lenni, pedig szívesen elmennék. :p

Másik dolog, hogy az Iris-t, hogy a kutya-meg a macska >< jogi fennakadás miatt letörölték az internetről, egyszerűen sehol nem lehet megnézni, legfeljebb talán fáljmegosztó programokon lehetne megtalálni, de azzal nem sokra megyek (én legalábbis), mert nincs hozzá szoftverem, és nem is értek hozzá, hogy feltelepítsem. De ismerőseim is hasónlóképpen vannak vele. Úgyhogy itt vagyunk Iris nélkül. Tévében lehetne nézni ugyan (van itt valami közösségi TV-szoba, és többség dönt alapon valószínűleg az Iris-t szokták nézni, mikor megy), de midterm vizsgakor nyilvánvalóan nem néztem, mert készülni kellett, aztán most meg már el vagyok maradva, és felirat nélkül egyébként sem érteném a felét sem. Úgyhogy tényleg fullra megátkoztak minket. Az összes koreai az Iris-re csorgatja a nyálát és szerda meg csütörtöki órákon mindig téma, de azt hiszem amíg a jogi felhők el nem oszlanak addig nekünk külföldieknek várni kell. Mindazonáltal mielőtt ez a nagy tisztogatás megtörtént volna, az első 4 részt még meg tudtuk nézni, és azt képzeljétek el, hogy Dia és Nóri rövid ideig láthatóak a háttérben a 4. rész elején (Dia jobban látszott, Nóri kevésbé), mikor Kim Tae Hee gulyáslevest eszik a váci étteremben. És jó vicc, mert a koreai színészek ott fintorognak, hogy mi a lótúró van abban a gyulyáslevesben. Hát megmondom, csupa jó, adják csak ide nekem, elcserélem egy tál Pibimpap-ra. :PPP Mindazonáltal megnéztem még valamelyik weboldalon az 5. részt is felirat nélkül, abban is volt egy csomó magyar-beszéd, annak nagyon örültem, és még az észak-koreai ügynököt alakító férfi is magyarul beszélt a rendőrökkel. Ha újra fenn lesznek az epizódok interneten, akkor ezeket az ominózus jeleneteket mindenképpen belinkelem, csak most ugye nincs mit. :S

Egyébként az Iris koreai fogadtatásáról még anyit, hogy tényleg de tényleg mindenki nézi, vagy ha nem is mindenki, de rengetegen. Most például őszre mi 2 új tanárt kaptunk. Az egyik egy nő, akivel van heti 4 óránk (írás és olvasás). Hú ezeket az órákat nagyon utálom, mert mindig valami hülyeségről kell írni meg olvasni, az ember agylágyulást kap komolyan mondom. Úgyhogy kedden meg csütörtökön okoz nekünk néhány rettenetes percet. Na nem azért mondom maga a nő nagyon kedves teremtés és biztos van valami haszna az effajta óráknak, bár szerintem nem sok, tekintve hogy a 90% ilyenkor ül a seggén és kínai szappanoperákat néz a telefonjában kínaiul. Kezdjuk ott, hogy írásban eleve mindenki elég jó (körülményekhez képest), azzal van a legkevesebb probléma általában (és azt egyébként sem órán kellene gyakorolni, hanem otthon), az olvasásnál meg pont ennek az ellenkezője történik, történetesen senki nem ért egy mukkot sem, mert rendszeresen olyan szövegeket kapunk, hogy ha beadnánk fordítóírodába akkor a fordító-mester sírva könyörögne, hogy bármit kifizet, csak ezt ne kelljen lefordítania. Bár ha jól belegondolok, fordítani nekünk sem kell. Persze jó vicc is mert milyen nyelvre, kínaira? Az nekem jól menne. :D:D Inkább csak ilyen kérdésekre kell válaszolni a szövegek alapján. No én nem vagyok az a nagyon nagy bölcs, hogy itt mindent felülbíráljak, de ha effektíve vegyük azt, hogy tudok angolul, mindazonáltal koreai-angol szótárban kikeresve nem értem meg angolul sem a szavakat, akkor ez most nehogymár Intermediate 1-es szint legyen. Na hát mindegy én ezt most csak mesélem. Voltaképpen nagyon ez az egész nem érdekel, mert meggyőződésem, hogy úgysem a nyelviskolában tanulunk meg olvasni, hanem ha valami saját érdeklődésünknek meg főleg szintünknek megfelelőt választunk. Még szerencse, hogy ebből rengeteg van. :D:D Az ideális az lenne, ha ezeket is kérdeznék vissza, dehát azért kolbászból nincsen a kerítés, úgyhogy olvasás vizsgán még rettenetesen be lehet égni mindentől függetlenül. Hadd legyek most kicsit őszinte, szóval bármennyire is a hangul a világ egyik legjobb és legtudományosabb írásrendszere, én azért ha egyszerre túl nagy mennyiséget észlelek belőle valahol, még mindig elfog a sírógörcs. Biztos lesz majd egy idő, mikor már úgy nézek a hangulra, mintha latin ABC lenne, de ez az idő még nem jött el, meg szerintem nem is a közeljövőben fog, de remélhetőleg talán úgy a középtávolban. Sőt, ha az egészen távoli jövőbe tekintünk, még az is előfordulhat, hogy egyszerre majd csak elfelejtem a latin ABC-t, és magyarul is csak hangullel fogok tudni írni. Ilyen apokaliptikus utópiák gyötörnek, lehet hogy ez valami fóbia. Na hát messzire jutottunk onnan, hogy van egy új tanárnőnk. Voltaképp nem is róla akartam mesélni, mert róla nem sok minden van kibeszélnivaló, hanem az új tanárunkról, aki egy namdzsa szonszengnim. Legalább 100 kiló. De 90 az a minimum. Nem tudom, nem állítottam mérlegre, de ja én úgy tippelem. És hát ahogy ez a nagy darab emberekkel lenni szokás, elég jó humora van. Elég ha magamból indulok ki. :D Szóval ez a mi tanárbácsink mindenkit arra buzdít, hogy nézzünk koreai drámákat, mert az nagyon jó gyakorlás, és nagy kedvence neki is az Iris, mert hogy Lee Byung Hun mennyire jó pasi, Kim Tae Hee mekkora jó nő, és egyébként is Magyarország milyen szép. Ezt mindig elmondja, és kérdezgetni is szokta, hogy ez-meg-ez a helyszín hol van. Lehet udvarolni akar. :D Én javaslom inkább udvaroljon azzal, hogy ad plussz 10 pontot a vizsgámra, annak jobban örülnék. Egyébiránt ő Rain hivatalos szóvivője is, mivel ugyanis fennen hangoztatja, hogy Rain az alfa-hím, és Rain felett már nincsen semmi. Ezért nem tudom, mennyit kap, de biztos nem keveset. Olyan jó koreai módon szeret mindenkit ölelgetni és fojtogatni, és hát nemritkán olyanokat beszól, hogy az embernek leszakad az arca. :D Ő tanítja a nyelvtant, a szókincset, a magnóhallgatást, meg a társalgást, és hát vele jól is tellnek az órák, úgyhogy azért többségében kellemes a hangulat.

Más drámákról is szokott szó esni például a No Limit (amit Heading to the Ground-nak is szoktak fordítani), ennek voltam a forgatásán is egyszer. :) Mert hogy ugye ez pont egyidőben megy az Iris-sel, és hogy ki melyiket nézi. Vagy ott van a You're Beautiful is. Hát a You're Beautiful se semmi, hogy annak meg az a története, hogy egy lány férfimodellként adja el magát. Szerintetek ha én nagyon összeszedném magam, elmennék férfimodellnek? :d A mellméret az stimmelne. :S:S Najó, evezzünk más vizekre, van egy új szobatársam is most már 2 hónapja (szeptember óta), őt Ariana-nak hívják, és mongol a lelkem. Megvan az az előnyös tulajdonsága, hogy eléggé őszinte (szókimondó), ami ázsiaknál viszonyleg ritkaság-számba megy (kivéve ha féltékenykedeni kell). Neki is van egy eléggé érdekes fetishe, nevezetesen hogy a fekete csókákra bukik. Tegnap voltunk a Foxy-ban, és találkozott másodszor is a nagy fekete szerelmével, és azóta másról sem tud beszélni. :D De várjunk csak, előtte sem tudott másról beszélni. Na ez a csávó ez egy ilyen rendkívül nagy darab katona-gyerek és először Ulszán-ban rezignált, de aztán átparancsolták Gimhae-be. Most is ott székel. :D:D:D Úgyhogy Ariána most ilyen rózsaszín felhők közt úszkál, egyébként hozzá kell tegyem, hogy a csávó valóban nem rossz. Elég jól néz ki, normális modora van meg minden. Szóval jó lesz ez Ariánának, remélem legalábbis. Mostanában úgysem áll jól a szénánk lámúr terén... hogy kinek a szénája... sokmindenkinek... mondjuk úgy, hogy nem áll jól a közösségi széna.

Mutatok én most nektek 2 olyan videot, amin szerintem csodálkozni fogtok, és remélem tetszeni is fog. Ezeket Ariana mutatta nekem: olyan Mongol előadók zeneszámai, amikhez részben vagy teljesen Budapesten forgatták a klipet.
1) Aldar - Budapestiin Namar
2) Undral - Bolzoo

Ennek pedig nincs köze Magyarországhoz, de nagyon jó mongol rock-zene:D
Quiza, BX, Agiimaa, Egshiglen - Hev maygaa evdetsgeey!!! Fusion

3 megjegyzés:

  1. Na, én biztos vagyok benne, hogy hangolul még a nevemet sem tudnám elolvasni...szinte minden jel ugyanolyan nekem.
    Úgyhogy Mira, nagyon ügyes vagy:-)))

    VálaszTörlés
  2. Azért leírom^^
    크리스티(너)
    Amúgy tök egyszerű:
    ㅋ=K
    ㅡ=ű
    ㄹ=R
    ㅣ=I
    ㅅ=SZ
    ㅡ=ü
    ㅌ=T
    ㅣ=I
    ㄴ=N
    ㅓ=A
    Kb: KüRISZüTINA (Az ü-ket alig ejtik, de muszáj beletenni, mert legtöbbször enélkül nem tudnak több mássalhangzót egymás után kiejteni.

    VálaszTörlés
  3. Ajánlom az Iris megnézésére:

    www.mysoju.com

    Egy hiba van csak: a 7. rész helyett a 8. részt tették fel, de remélhetőleg javítják a hibát...eddig jól működött az oldal...

    Üdv:
    Edina

    U.i.: Tetszik a blogod!Gyűjtöm a hasznos infókat Koreáról!

    VálaszTörlés